Προσομοιώσεις παράκτιας μορφοδυναμικής και έργα προστασίας υπό σενάρια Κλιματικής Αλλαγής

Θα χρησιμοποιηθεί ένα state-of-the art (3-D Boussinesq) παράκτιο υδροδυναμικό και  μορφοδυναμικό μοντέλο (Karambas, 2012; Velegrakis et al., 2016), για τη διάγνωση/πρόγνωση της παραλιακής μορφοδυναμικής στις πιλοτικές παραλίες υπό τις υφιστάμενες μορφολογικές και υδροδυναμικές συνθήκες. Το μοντέλο θα στηθεί με τη βοήθεια των λεπτομερών τοπογραφικών, βυθομετρικών και ιζηματολογικών δεδομένων που θα συλλεχθούν στις  πιλοτικές παραλίες και θα οδηγηθεί κυρίως από τις υδροδυναμικές παρατηρήσεις που θα συλλεχθούν στη περιοχή. Θα γίνει βαθμονόμηση/αξιολόγηση των μοντέλων από τα υδροδυναμικά δεδομένα, ενώ στην περιοχή που θα είναι διαθέσιμα οπτικά δεδομένα για τη θέση της ακτογραμμής θα επιχειρηθεί η ολοκληρωμένη αξιολόγηση των μοντέλων. Το μοντέλο θα χρησιμοποιηθεί στη διάγνωση των σημερινών τάσεων παραλιακής διάβρωσης στις πιλοτικές παραλίες. 

Επιπλέον, το μοντέλο θα χρησιμοποιηθεί για την πρόβλεψη των επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής στις πιλοτικές παραλίες κάτω από διαφορετικά σενάρια ανόδου της ΜΘΣ (RCP4.5 και RCP8.5) και για ύψος μετεωρολογικής παλίρροιας για τα ακραία φαινόμενα 50τίας για το 2040.

Για τον σχεδιασμό των έργων παράκτιας προστασίας θα πραγματοποιηθούν δοκιμαστικές προσομοιώσεις κάτω από τα επιλεγμένα σενάρια ανόδου της θαλάσσιας στάθμης. Για έργα αναπλήρωσης/ανάπλασης των παραλιών θα εκτιμηθούν οι εκάστοτε παράμετροι σχεδιασμού και όγκοι ιζήματος αναπλήρωσης. Για την εκτίμηση του όγκου του υλικού αναπλήρωσης θα χρησιμοποιηθεί η μέθοδος των διατομών ισορροπίας (Equilibrium Beach Profiles-EBP). Η μέθοδος, βασίζεται στην εκτίμηση του όγκου του υλικού που χρησιμοποιείται ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό πλάτος παραλίας και περιλαμβάνει τις διεργασίες που διαμορφώνουν τη διατομή της ακτογραμμής πριν και μετά την αναπλήρωση σε συνδυασμό με την χαρακτηριστική διάμετρο (διάμεσο d50) κόκκου του ιζήματος.

Για το σχεδιασμό ‘σκληρών΄ έργων προστασίας (όπως π.χ. παράλληλοι στην ακτή κυματοθραύστες και εγκάρσιοι πρόβολοι) θα πραγματοποιηθούν προσομοιώσεις για διαφορετικές παραμέτρους σχεδιασμού (όπως π.χ. βάθος βάσης/στέψης, μήκος, πλάτος και απόσταση από την ακτή και θα ληφθούν υπόψη παράγοντες ασφάλειας (π.χ. αποφυγή δημιουργίας επικίνδυνων παράκτιων ρευμάτων). Θα επιλεγούν σχεδιασμοί που όχι μόνον θα εκτιμηθούν ως αποτελεσματικοί κάτω από συνθήκες ανόδου της θαλάσσιας στάθμης, αλλά θα είναι ανθεκτικοί και αναβαθμίσιμοι με σχετικά μικρό κόστος.